Givenchy

Igår den 27/2 var Givenchys visning på Paris Fashion Week. Riccardo Tisci visade mycket svart, spets, hårt sminkade ögon och stora smycken. Det kändes lite för hårt för min smak, jag är lite mer prinsess och sött, men var annars bra.
Här är ett smakprov från visningen.


Namnsdag

Idag har jag namnsdag och eftersom min mamma är så gullig så har hon köpt bakelser, och inte vilka som helst heller utan mina favoriter med blåbär och gelé.
Jag är en sådan som inte gillar att stressa så min lilla bakelse tar ungefär 45 minuter att få ner, och då är det av ren njutning, inget annat.
Så visst kan man förstå när folk inte vill gå på kondis med mig, men det är sånt man får ta helt enkelt.

Oscars

Är det någonstans man vill glänsa, så är det absolut på Oscarsgalan. Där har vi sätt de mest fantastiska klänningarna, men också de mesta tabbarna. De klänningarna jag gillar mest är Angelina Jolies klänning 2004, Jessica Albas 2006 och Nicole Kidmans 2007. De är så vackra så man nästan tappar andan, om man ändå hade en sån. Kanske får ta och sy mig en sådan.

     

Paris Fashion Week

Paris Fashion Week började i söndags den 24/2 och håller på tills den 2/3.
De visar höstens och vinterns mode 2008/2009 och jag väntar med spänning på vad som kommer att visas på bl.a. Alexander Mc Queen, Balenciaga, Chanel, Dior och John Galliano's visningar.


Den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge.

Bättre sent en aldrig

image54

Tröja-Monki
Klänning-Melissa Lane
Kappa-H&M

Det här köpte jag inne i stan i måndags.
Den blommiga klänningen är superduper söt och ger mig riktiga sommar-känslor, den behöver bara kortas ner lite så är den fit-for-fight.
Kappan sprang jag runt som en galning för att få tag på, den var slut överallt i hela Stockholm, hur är det möjligt. Men jag fick tag på en till slut så nu är jag jätteglad.


Bokrea

I tisdags började bokrean och idag på lunchen gick jag förbi för att kolla vad som fanns. Det slutade med att jag kom ut med 4 böcker.

- Brustna hjärtans café
- En shopaholics bekännelser
- Callgirl på Manhattan
- Höga klackar

Så det blir massor med bra läsning nu framöver.


Sportlov, Nej Jobba

Nu är sportlovet här och det började ju bra i förrgår med shopping och sol, men idag är det mulet väder och jobba som gäller. Resten av veckan lyder jobb, jobb och mera jobb. Men jag ska igentligen inte klaga för det är rätt roligt att jobba plus att det känns skönt när lönen kommer.
Alla har det ju faktiskt inte lika bra som jag har det.


Shopping shopping

Idag var det shopping som stod på schemat så det blev en tur till stan med Sara, Bea, Jennifer och Isabelle. Solen sken och det var riktigt fint vår väder så då åkte såklart solbrillsen och klack skorna fram. Mina fötter ömmar något så fruktansvärt efter 7 timmars trippande i stilettklackar, men det var det värt.

När vi ändå var där klämde vi in en rejäl lunch med efterrätt på mitt favoritställe, Jensens Bøfhouse. Kyckling och många skålar mjukglass stod på menyn, och vem tackar Nej till det.



Bilder på mina köp kommer senare.

Look-a-like

image52

Alicia Keys hade på sig en söt Gucci klänning på Raising Malawi and UNICEF Benefit, men om ni känner att ni inte har lust att lägga pengarna på en sådan klänning så har jag några billigare alternativ.

- Klänningen är 12th Street by Cynthia Vincent, från net-a-porter
- Skorna är Jessica Simpson Peep Toe Shoe, från asos
- Skärpet är Ring Buckle Studded Elastic Belt, från asos

Gucci at Spring

image42image43image45image46image47image48image49image50image51

Guccis visning på Milano Fashion week var bara fyllt med underbara plagg. Vippiga kjolar, stora kuvertväskor och bara axlar syntes mycket.
Det blir att åka och shoppa lite kjolar och annat smått och gott imorgon då.

Vera Wang

Här kommer det bästa från Vera Wangs visning på New York Fashion week.

           

Vera Wangs visning var en blandning av skira tyger, små kavajer och Balenciaga stuk. Jag vet inte riktigt om dessa var lika bra som Balenciagas, är lite kluven där. Favoriten här, är nog den gul mönstrade kavajen. Den är snygg och skulle nog passa jättebra till en röd, lite vippig kjol och svarta klackskor.

Dennis Basso

Här kommer några av höjdpunkterna från Dennis Bassos visning på New York Fashion week.

              

Dessa klänningar/kappa är underbara och jag vill ha dem på direkten. Han har gjort ett bra jobb med modellerna och hela intrycket blir stilrent och klassiskt, med en elegant känsla. De gräddvita klänningarna känns väldigt mycket sommar och är en utav mina favoriter. Man kan inte göra annat en att njuta och drömma att man hade en sådan hängandes i garderoben.

Färgexplosion

           
Calvin Klein    Angel Chang   Derek Lam       Sonia Rykiel    Versace
 

I vår är det färgexplosion som gäller; starka, klara och neon är något av det vi kommer att se framöver.
Kappor och klänningar är det som vi kommer att se mest av, men även koftor och kjolar.
Själv tycker jag bäst om Derek Lams röda klänning. Den har bara axlar, vilket är väldigt hett just nu, och den är röd, jag ÄLSKAR rött.

Sista tårtbiten

image22


Nu är det exakt en vecka sen jag fyllde år, bilder på några av de saker jag fick kommer senare, och idag åt jag upp den sista tårtbiten av min hemma-gjorda chokladmousse tårta. Jag tycker faktiskt att jag är riktigt bra på att baka, jag kan t.ex. rekommendera min banankaka och mina svartvinbärs muffins.


Kanske ett recept dyker upp snart, man vet aldrig.

Vårens uniform



Dessa klänningar från Balenciaga är super söta med sina blommiga motiv och stela uniformsliknande stil.
Något att önska sig utav mamma och pappa kanske.
Men en sak är säker, mina nätter kommer fyllas av blommiga och sommarängs söta drömmar.
Det är bara att lyfta på hatten och berömma Nicholas Ghesquiere arbete.

Dagens hunk




Dagens hunk är självklart Björn Gustavsson som inte bara är hur rolig som helst utan också söt som socker. Sådär svensson-söt med sina blonda lockar och söta leende. Han är 22 år och fyller år 2 dagar efter mig. Han förtjänar såklart att vara med i min Hunk-Lista, med bl.a. Matthew McConaughey.


Menswear Höst/Vinter

        

Så här vill vi att våra pojkvänner ska klä sig i höst  som Burberry Prorsum visar på Milano Fashionweek, Lacoste visar på New York Fashionweek och Prada visar på Milano Fashionweek.
Kostym+Skjorta slår aldrig fel, vare sig det bärs till vardag eller fest, så är det fortfarande hur hett som hälst.
Om man inte vill vara så strikt, med att bära kostym, så kan man alltid klä sig lite mera mysigt. Stora koftor och halsdukar sitter aldrig fel.

Miss Li



Miss Li har en underbar klädstil som jag beundrar väldigt mycket. Hon klär sig väldigt kvinnligt och stilfullt, plus att hon sjunger jättebra.

Louis Vuitton


Louis Vuitton har gjort sin första reklamfilm som kommer sändas på tv snart. Jag älskar den här, tycker den är intressant och väldigt bra gjort med passande musik. Det kanske är svårt i början att förstå vad filmen har med Vuitton och göra, men efter att ha sätt den några gånger så börjar man förstå.
Titta och njut. 


Mina favoriter

    

Mina 2 favoriter just nu är Agatha Ruiz de la Prada-Fruit de la Passion och Natusan Baby Oil.
De la Prada fungerar jättebra för mig och mina läppar behåller verkligen fukten. Den är inte som vissa andra att läpparna blir torra direkt efter utan den är verkligen superbra, och ett stort plus för den goda doften.
Natusan Baby Oil bevarar kroppens fuktighet till 1000 och gör huden super len.

På andra sidan stan'

Att gå i en skola på andra sidan stan, med en resväg på 1,5 timme (enkel väg) är kanske inte något som tilltalar alla. Men med som mycket annat finns det både fördelar och nackdelar.

Fördelar
- Du kan alltid ta en tur förbi stan på hemvägen
- Man träffar nya härliga människor
- Jag börjar lära mig röda-linjen (tunnelbanan)
- Mitt lokalsinne i stan har blivit större

Nackdelar
- Det kan bli långa dagar
- Man sitter med folk på tunnelbanan som hostar en rakt upp i andsiktet eller snorar, vilket har resulterat i 4 förkylningar och 1 influensa på ett halvår
- Buss- och tågförseningar


Matthew McConaughey




Matthew McConaughey är med i Dolce & Gabbana's nya parfymreklam "The One for men". Här bjuds det på en sofistikerad Matthew i svart kostym som är otroligt het.


Lite magrutor visas också, ingen besvikelse för min del.

En snabb liten tur till Den stora Staden

Jag är på sätt och vis känd för mitt dåliga lokalsinne och i helgen skulle jag ta med min farmor (hon fick bli mitt stackars offer) på en snabb tur till stan för att kolla i några nya vintage-butiker. Jag hade ungefär tänkt mig att det skulle ta 2 max 3 timmar. Så på gott humör spatserade vi på Hornsgatan, och efter att jag tagit en snabb titt i min karta (ja, gott folk jag har en karta som min omtänksamme mormor har gett mig eftersom hon gärna vill att jag ska hitta hem när jag åker till stan) slog det mig att vi skulle till andra sidan av Hornsgatan, sen via någon bakgata för att sedan ta till höger på någon annan gata. Ja, och så fortsatte sightseeingen. Och min lilla tur på 2 timmar blev närmare 5-6 timmar, men glada och fullproppade av naturgodis (från Hötorget) var vi i alla fall när vi äntligen kom hem.


Så ser ni någon gång en lång tjej med en karta i högsta hugg som ser lite vilsen ut, så är det med stor sannerlighet lilla jag.

Outfits-killers

    
Timberland                   Acne

Det finns många saker som kan ta dö på en annars hur gullig outfit som helst, men jag har bestämt mig för att lista två av mina absoluta "killers".
Och de nominerade är...
-Jeansjackan, och
-De beiga vinterkängorna

Jeansjackan är ett stort nono (enligt mig) som inte funkar till något, inte ens jeans+jeansjackan. Tråkigt och allmänt ful är vad den är.
Kängorna är ju varma i sig, men usch så fula. Tunga och helt otympliga. Man hör när folk med sådana kängor kommer för man kan inte ta sig fram i dem utan att släpa dem i marken.
Nej, tacka vet jag ballerinas. Söta, lätta och man kan aldrig få tillräckligt många.


Älska högklackat

         
Skor från Net-a-porter.com

Att älska högklackat är nästan ett måste. Korta personer uppskattar dom väldigt mycket medans man inte ser det riktigt lika ofta på långa personer(däribland jag själv). Men nu ska jag säga något som min kloka mormor har sagt till mig.

Om man ser en lång person med lågskor, tänker man, oj vad lång hon är och ändå har hon ingen klack på sig.
Men ser man en lång person med klackar på sig, tänker man, oj vad lång hon är men hon har ju i och för sig klackskor på sig.

Det stämmer och det är väll tur att vi har mor- och farföräldrar som berättar sådant för oss för dessa skor från Marc Jacobs och Christian Louboutin är "to die for".
Så alla långa personer där ute, ta på er era klackskor och räta på ryggen, "and show the world what you go for"


Ack så het

453353-1

Denne unge man på 39 vårar får allt bli dagens Hunk, med stort H. Han är otroligt het med sina blonda lockar och solbrända magrutor. Han har medverkat i filmer som "Bröllopsfixaren" och "Hur man blir av med en kille på tio dagar". Han är min blivande man och jag vet att han kommer och hämtar mig en sommarnatt vid solnedgången med sin vita springare.

Coco Chanel

453353-2

Chanel No.5                 "den lilla svarta"                    pärlhalsband

Hon var en fantastisk kvinna, behöver jag säga mer?

RSS 2.0